ה – EEOC הוא הגוף הפדרלי האמריקאי המופקד על קידום שוויון הזדמנויות בעבודה. זה הגוף אליו יכולה עובדת לפנות, בין השאר, בתלונה על הטרדה מינית במקום העבודה. ה – EEOC עורך חקירה משלו, ואם הוא מוצא בסיס לתלונה, הוא יכול להגיש תביעה בשם המתלוננת ולנהל את התיק נגד המעביד הנילון. מובן שהתערבות כזו מאפשרת לנשים שידן לא היתה משגת, לנהל הליך משפטי מסובך אשר נמשך, לעיתים, שנים רבות, ועולה ממון רב.

בשנת 1999 הגיש ה – EEOC תביעה בשם פועלת חלקאית, מהגרת ממוצא מכסיקאי בשם Tamayo, (בת 45), אשר עבדה שנים רבות עבור חברה חלקאית בשם Harris Farms. על פי תלונתה, העובדת נאנסה, בשנים 1993-1995, פעמים רבות על ידי הממונה הישיר שלה, אשר היה לוקח אותה במשאית למקומות נידחים ומבצע בה את זממו. הוא נהג להזכיר לה שהוא נושא עמו אקדח וסכין, ושאם תתלונן – יפגע בה. עובדים אחרים אף הם תקפו אותה פיזית ופגעו בה מילולית. פנייתה למעסיק לא הניבה שום פרי. לאחר שפנתה ל – EEOC התנכל לה המעביד ומרר את חייה.

חמש שנים ניהל ה – EEOC את התביעה המשפטית בשם העובדת החלקאית נגד החברה הנילונה, אשר השקיעה מאות אלפי דולרים בהליכים המשפטיים (הממונה טען שיחסי המין היו בהסכמה, והחברה בחרה לגבות אותו ולהדוף את טענת המתלוננת). חבר המושבעים קיבל את גירסת העובדת במלואה, ופסק לה כמליון דולר פיצויים: חצי מליון דולר פיצויים עונשיים (ללא הוכחת נזק), 350,000 עבור כאב וסבל, 53,000 שכר שלא השתכרה מאז פיטוריה עבר התלונה, 91,000 עבור השתכרות עתידית שהפסידה כיוון שלא תוחזר לעבודה אצל המעביד.

ה – EEOC הוא גוף חשוב מאין כדוגמתו כדי לחזק שכבות חלשות, המכילות, ככל הנראה, את הנפגעות הרבות ביותר הסובלות את הקשיים החמורים ביותר. ללא התערבותו של גוף זה, פועלת חקלאית לא היתה יכולה לנהל הליך משפטי במשך חמש שנים, והיתה ממשיכה להאנס על ידי הממונה עליה ולהיות מותקפת ומושפלת על ידי “חברים” לעבודה. כדי לעודד תביעות בגין אפליה, קיפוח והתעמרות במקום העבודה, כדי להעצים את השכבות החברתיות הזקוקות לכך יותר מכל, הכרחי להקים גוף כדוגמת ה – EEOC שכל תפקידו לשמש פה וכיס עמוק למי שהופלו עד כדי כך שאין בכוחם להגיע אל הזירה המשפטית ולהאבק כנגד האפליה. קיומו של ה – EEOC אינו תגלית חדשה, והסיבות לכך שגוף כזה אינו מוקם בארץ הן כלכליות, אך גם פוליטיות, ומלוות באדישות ובחוסר אכפתיות. זכייתה המונומנטלית של גברת Tamayo, פועלת חלקית חסרת השכלה המגדלת חמישה ילדים על משכורת בגין ניכוש שדות, היא ההסבר הברור והמוחץ ביותר מדוע גוף כמו ה – EEOC הוא הכרחי, ויפה שעה אחת קודם.

(תאור המקרה מבוסס על דיווח שהופיע ב – Market place The Wall Street Journal, 24.1.2005)